onsdag 4. februar 2015

Trender i markedsføring - content marketing

Med nye digitale og sosiale plattformer som dukker opp med jevne mellomrom, kommer også behovet for, eller kravet til, nye måter å markedsføre seg på. En av de som bransjen spår vil øke enda mer i 2015, er content marketing, eller innholdsmarkedsføring.

Faktisk er vi villige til å vedde på at dere kommer til å oppleve det selv. Hvordan kan vi vite det? Det vet vi fordi det er det vi driver med. Vi skal ikke prøve å pynte på det. Vi synes det er veldig spennende å jobbe med markedsføring, PR og kundekontakt, og når vi samtidig kanskje kan gjøre det interessant for andre i tillegg, ser vi ingen gode grunner til å la være.

Content marketing betyr i veldig korte trekk at noe SER UT SOM redaksjonelt arbeid, men ER kommersielt hensiktsmessig. Som når vi forteller dere om festivaler, markedsføring og publikum, og innerst inne håper at dere skjønner at vi vet hva vi snakker om, og ønsker å samarbeide med oss på et eller annet plan. Enten ved å bruke The Festival App som publikum eller arrangør, eller bruke Festivalpartner til et samarbeid for å markedsføre ditt produkt.

De som kanskje har vært flinkest til å utnytte dette så langt, er privatbloggere. Reklamebransjen skjønte selvsagt fort at om 5000 mennesker oppsøker en trendsetter hver dag, så er det penger å hente på å plante produkter hos denne. Nå har det heldigvis blitt Lovpålagt i Markedsføringsloven at betalt innhold må merkes. Litt som vi ser på TV, når produsentene plikter å opplyse om produktplassering.

Hvis du ønsker å lære mer om content marketing, kan du begynne med denne artikkelen, slik at du ikke går i noen feller. Men det er også verdt å nevne at dette ikke er noe nytt fenomen, selv om de fleste oppfører seg som om det er det. Noen av oss husker kanskje "Det Beste" og andre såkalte journalistiske verk som i bunn og grunn kun var reklame. Og vi har vel alle sett kjekke leger som iført legefrakk og stetoskop anbefaler kosttilskudd fra hittil ukjente buskvekster i fjerne land. Veldig forskjellig? Det synes ikke vi.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar